Saturday, July 13, 2013

PS4 vs Xbox One.


PS4 Versus Xbox One



Sony PS4 dan Microsoft Xbox, kedua-duanya akan mula dijual pada tahun ini. Kami membandingkan dan mengkaji perbezaan dalam harga, pengawal (controller), ciri-ciri dan permainan.

PS4 vs Xbox One perbandingan: Harga

Seperti biasa, harga adalah sangat penting untuk dibandingkan. Microsoft dan Sony telah mengumumkan harga yang berbeza untuk konsol mereka. 

PS4 = $349 = RM1108
 Xbox One = $429 =  RM1362

Harga PS4 lebih murah $80 = RM254 daripada Xbox.

Berbezaan harga ini berlaku kerana Xbox One menjual Full package dalam satu harga (konsol + kinect sensor + controller) manakala PS4 tidak disertakan kinect sensor dan anda perlu membenya secara berasingan.




PS4 vs Xbox One perbandingan: Specs

Kedua-dua konsol adalah sama dari segi spesifikasi perkakasan mereka, terutama apabila ia datang kepada CPU dan GPU.

Processor and graphics
AMD adalah pembuat cip pilihan bagi PS4 dan Xbox One. Menggunakan SoC (Sistem cip) yang menggabungkan CPU dan GPU. Pemproses adalah x86 cip 64-bit dengan 8 teras 'Jaguar' dan kelajuan jam beranggaran 1.6GHz.

Kelihatan seolah-olah PS4 dan Xbox Satu mempunyai ciri-ciri yang sama AMD Radeon GPU. Walau bagaimanapun, dikatakan PS4 lebih berkuasa dengan 1152 teras berbanding 768 Xbox One - 50 peratus lebih, menurut AnandTech. Ia juga mempunyai throughput Shader puncak yang lebih tinggi 1.84 TFLOPS terhadap 1.23 TFLOPS daripada Xbox One.


RAM and storage
Kedua-dua sistem mempunyai 8GB RAM dalam tetapi Sony menang sedikit di kawasan ini kerana menggunakan memori GDDR5 lebih cepat berbanding dengan GDDR3 ditawarkan oleh Xbox One. Namun Xbox One mempunyai binaan 32MB eSRAM memori didalamnya.

Microsoft berkata, gabungan CPU, GPU dan eSRAM adalah seperti mempunyai Supercomputer di ruang tamu anda.

 Kedua-duanya mempunyai 500GB hard drive


Optical drive
Kedua-dua Xbox Satu dan PS4 mempunyai pemacu Blu-ray/DVD sebagai standard.


Connectivity
Sekali lagi persamaan yang ada pada PS4 dan Xbox. Keduanya menawarkan Wi-Fi, Ethernet, dan USB 3.0. 

Namun, PS4 mempunyai Bluetooth 2.1 manakala Xbox One tidak.


PS4 vs Xbox One perbandingan: Controller


Ciri-ciri baru utama adalah Impulse Punca ( new Impulse Triggers ) bagi mendapatkan maklum balas yang lebih baik (better feedback).

PS4 DualShock 4 controller agak berbeza untuk PS3. Ia mempunyai trackpad di tengah-tengah dan kawalan gerakan 'Pindah' bersepadu (integrated 'Move' motion control).






Xbox One vs PS4: First impressions

0 comments:

Post a Comment